Els hàbits són conductes automatitzades,
adquirides per l’experiència i l’aprenentatge. Les condicions per adquirir un
hàbit són:
· Repetició d’una mateixa conducta al
llarg del temps i davant dels mateixos estímuls.
· Maduresa necessària per realitzar la
conducta.
· Trobar satisfacció en fer-la.
· És molt important la imitació.
· Convé reforçar-los.
L’adquisició d’hàbits no és un fi, sinó un instrument
per arribar a desenvolupar una actitud davant el món. Hem de facilitar-ne la
seva adquisició, demostrant-los confiança i donant-los responsabilitat per tal
de fomentar la seva autonomia.
Tenint en compte la importància que tenen
els hàbits en el desenvolupament de la persona i que la seva interiorització
afavoreix l’adquisició dels diferents aprenentatges, els hàbits que les mestres
potenciarem a la nostra escola són:
· Hàbits de convivència,
socialització:
- Tenir cura d’un mateix i dels
altres. Ajudar-se.
- Utilitzar el diàleg per resoldre els conflictes.
- Saber escoltar els companys i adults.
- Saludar a les entrades i sortides
- Demanar les coses amb educació (si us
plau, gràcies, m’ho pots deixar...).
- Respectar les produccions dels
companys.
· Hàbits d’ordre:
- Tenir compte de les joguines, dels
materials, del mobiliari i dels diferents espais.
- Recollir les joguines.
Hàbits d’autonomia:
- Descordar-se i treure’s la bata., la jaqueta..
- Saber anar sol al lavabo (apujar-se i abaixar-se
la roba, eixugar-se i tirar de la cadena).
- Fer us del mocador i mocar-se.
- Rentar-se les mans i la cara i
eixugar-se.
- Menjar ben assegut i no
aixecar-se fins a haver
acabat.
- Posar-se aigua i beure…
. RENTAR-SE LES MANS I LA CARA : al lavabo tenim piques, miralls i dispensadors de sabó i de paper al seu abast per poder-se rentar les mans i la cara tots sols. Un cop ben nets s'eixuguen.
Aquests els podem classificar en hàbits:
- D’HIGIENE:
. MOCAR-SE: A dins les aules i al pati hi ha dispensadors de paper, un mirall i una paperera per poder-se mocar tots sols.
. RENTAR-SE LES MANS I LA CARA : al lavabo tenim piques, miralls i dispensadors de sabó i de paper al seu abast per poder-se rentar les mans i la cara tots sols. Un cop ben nets s'eixuguen.
. CANVI DELS BOLQUERS:
De cara a l’infant tenim
en compte: l’atenció, les paraules, la mirada i el respecte.
El moment del canvi de bolquers
busquem que sigui:
- un bon moment per dedicar-se plenament
a l’infant
- un bon moment per establir contacte de
tu a tu, establir un vincle amb l’infant.
Un moment agradable. Buscar la
manera perquè l’infant no s’oposi, no s’enfadi i verbalitzar en tot moment el
que anem fent (ara t’estires, et baixo els pantalons, et descordo el bolquer,
t’eixugo.....). La paraula ajuda molt a tranquil·litzar-lo.
- Procurarem que l’infant s’iniciï en el
procés de participar i cooperar.
- És un moment d’acció mútua i compartida.
Quan els infants ja caminen segurs els canviem
drets:
- Així poden participar més que si ho
fem amb l’infant estirat.
- Dins del canviador buscar un espai per
canviar els infants drets
- Buscar el contacte amb la
mirada.
- No els hi donem objectes perquè es
distreguin, l’objectiu és que prengui consciència del moment del canvi de
bolquers. No és un moment de joc.
- Fer-los col·laborar i participar de
manera més activa en aquest moment, preparant les tovalloletes, el bolquer, els
guants si han fet caca, fer-los tirar els pantalons avall i amunt, tirant el
bolquer a la brossa...
. ANAR AL LAVABO: Quan els infants mostrin interès en voler fer pipí i caca els oferirem anar el lavabo o l'orinal. Quan hagin fet uns quants pipís i caques a l'orinal o al wc, pactarem amb les famílies per treure el bolquer de l'infant. De mica en mica van aprenent anar sols al lavabo (apujar-se i abaixar-se la roba, eixugar-se i tirar de la cadena).
En tot moment respectem
el ritme de cada infant en funció del seu moment evolutiu, hem de tenir en
compte la maduració de la bufeta i de l'infant. Cal que els infants estiguin
motivats.
- DE SALUT:
. BEURE AIGUA (safata d’aigua)
- La safata amb els gots d’aigua i la
gerra és un material que va variant al llarg del curs, depenent del grau
d’autonomia del grup dels infants.
- En aquest moment tant quotidià com és
beure aigua, els infants aprenen per si sols la precisió alhora de posar
l’aigua dins el got, calcular la quantitat, eixugar l’aigua que cau... També treballem
el llenguatge matemàtic: molta, poca, ple, buit...
.L'ESMORZAR: Mengem ben asseguts i no ens aixequem fins que hem acabat. Les mestres oferim als infants dos o tres fruites diferents perquè puguin escollir el que els ve més de gust menjar.
.EL DINAR: Considerem el dinar un moment educatiu molt important a l’Escola Bressol ja que és un acte que cobreix les necessitats bàsiques, d’afectivitat i de socialització. Així doncs, en el moment del dinar treballem habilitats, aptituds i actituds com l’autonomia, les habilitats comunicatives, les relacions i la convivència amb els companys, el respecte.
Durant els àpats potenciem
l’autonomia dels infants a partir de diferents responsabilitats :
- anem a buscar
el carro
- posem les estovalles i els pitets
-
repartir els coberts
- recollir el plat de taula, escurar-lo
i endreçar-lo en una safata.
- rentar-se i eixugar-se les mans abans
i després del dinar.
En tot moment respectem el
ritme de cada infant en funció del seu moment evolutiu :
- a l’hora d’introduir el sòlid
- a l’hora d’introduir els coberts
- en el temps que necessiten per menjar
- adequant les quantitats de cada aliment en funció de les seves
necessitats biològiques i de les seves preferències.
Procurem que el dinar sigui per
sobre de tot un moment, sense angoixes ni presses, un moment tranquil, agradable i de plaer.
.EL DESCANS
Els infants necessiten
descansar per recuperar energies i relaxar-se.
Durant el matí o la tarda els
infants que estan cansats poden descansar al sofà o al matalàs.
Durant la migdiada, es
respecten els períodes de descans necessaris per a cada infant.
Abans i després de la migdiada
els infants tenen cura de la seva higiene personal, treballant l’autonomia, els
infants es treuen les sabates i agafen els seus objectes personals par anar a
dormir sols al seu llit nominat.
Al dormitori es crea un clima
adequat poca llum i silenci.
Els infants a mesura que es
desperten es posen les sabates amb l’ajuda de les educadores, aquells que ho
necessiten o ho demanen.
En tot moment respectem el ritme
de cada infant en funció del seu moment evolutiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada