dijous, 14 de juliol del 2016

ELS HÀBITS

Els hàbits són conductes automatitzades, adquirides per l’experiència i l’aprenentatge. Les condicions per adquirir un hàbit són:
·         Repetició d’una mateixa conducta al llarg del temps i davant dels mateixos estímuls.
·         Maduresa necessària per realitzar la conducta.
·         Trobar satisfacció  en fer-la.
·         És molt important la imitació.
·         Convé reforçar-los.
L’adquisició d’hàbits no és un fi, sinó un instrument per arribar a desenvolupar una actitud davant el món. Hem de facilitar-ne la seva adquisició, demostrant-los confiança i donant-los responsabilitat per tal de fomentar la seva autonomia.
Tenint en compte la importància que tenen els hàbits en el desenvolupament de la persona i que la seva interiorització afavoreix l’adquisició dels diferents aprenentatges, els hàbits que les mestres potenciarem a la nostra escola són:

·         Hàbits de convivència, socialització:
-    Tenir cura d’un mateix i dels altres.  Ajudar-se.
-     Utilitzar el diàleg per resoldre els conflictes.
-     Saber escoltar els companys i adults.
-     Saludar a les entrades i sortides
-     Demanar les coses amb educació (si us plau, gràcies, m’ho pots deixar...).
-     Respectar les produccions dels companys.






·         Hàbits d’ordre:
-        Tenir compte de les joguines, dels materials, del mobiliari i dels diferents espais.
-        Recollir les joguines.


  
     Hàbits d’autonomia:
- Descordar-se i treure’s la bata., la jaqueta..



- Saber anar sol al lavabo (apujar-se i abaixar-se la roba, eixugar-se i tirar de la cadena).
-  Fer us del mocador i mocar-se.
-  Rentar-se les mans i la cara i eixugar-se.            
-  Menjar ben assegut i no aixecar-se fins  a haver acabat.
-  Posar-se aigua i beure…


Aquests els podem classificar en hàbits:
- D’HIGIENE:
. MOCAR-SE: A dins les aules i al pati hi ha dispensadors de paper, un mirall i una paperera per poder-se mocar tots sols.




. RENTAR-SE LES MANS I LA CARA : al lavabo tenim piques, miralls i dispensadors de sabó i de paper al seu abast per poder-se rentar les mans i la cara tots sols. Un cop ben nets s'eixuguen.











. CANVI DELS BOLQUERS:
De cara a l’infant tenim en compte: l’atenció, les paraules, la mirada i el respecte.
El moment del canvi de bolquers busquem que sigui:
-         un bon moment per dedicar-se plenament a l’infant
-         un bon moment per establir contacte de tu a tu, establir un vincle amb l’infant.
Un moment agradable. Buscar la manera perquè l’infant no s’oposi, no s’enfadi i verbalitzar en tot moment el que anem fent (ara t’estires, et baixo els pantalons, et descordo el bolquer, t’eixugo.....). La paraula ajuda molt a tranquil·litzar-lo.

-         Procurarem que l’infant s’iniciï en el procés de participar i cooperar.
-         És  un moment d’acció mútua i compartida.
Quan els infants  ja caminen segurs els canviem drets:
-         Així poden participar més que si ho fem amb l’infant estirat.
-         Dins del canviador buscar un espai per canviar els infants drets
-         Buscar el contacte amb la mirada. 

-         No els hi donem objectes perquè es distreguin, l’objectiu és que prengui consciència del moment del canvi de bolquers. No és un moment de joc.
-        Fer-los col·laborar i participar de manera més activa en aquest moment, preparant les tovalloletes, el bolquer, els guants si han fet caca, fer-los tirar els pantalons avall i amunt, tirant el bolquer a la brossa...


     . ANAR AL LAVABO: 
Quan els infants mostrin interès en voler fer pipí i caca els oferirem anar el lavabo o l'orinal. Quan hagin fet uns quants pipís i caques a l'orinal o al wc, pactarem amb les famílies per treure el bolquer de l'infant. De mica en mica van aprenent anar sols al lavabo (apujar-se i abaixar-se la roba, eixugar-se i tirar de la cadena).

 En tot moment respectem el ritme de cada infant en funció del seu moment evolutiu, hem de tenir en compte la maduració de la bufeta i de l'infant. Cal que els infants estiguin motivats.

- DE SALUT:
. BEURE AIGUA (safata d’aigua)
-       La safata amb els gots d’aigua i la gerra és un material que va variant al llarg del curs, depenent del grau d’autonomia del grup dels infants.
-       En aquest moment tant quotidià com és beure aigua, els infants aprenen per si sols la precisió alhora de posar l’aigua dins el got, calcular la quantitat, eixugar l’aigua que cau... També treballem el llenguatge matemàtic: molta, poca, ple, buit...




 .L'ESMORZAR: Mengem ben asseguts i no ens aixequem fins que hem acabat. Les mestres oferim als infants dos o tres fruites diferents perquè puguin escollir el que els ve més de gust menjar.


.EL DINAR: 
Considerem el dinar un moment educatiu molt important a l’Escola Bressol ja que és un acte que cobreix les necessitats bàsiques, d’afectivitat i de socialització. Així doncs, en el moment del dinar treballem habilitats, aptituds i actituds com l’autonomia, les habilitats comunicatives, les relacions i la convivència amb els companys, el respecte.

Durant els àpats potenciem l’autonomia dels infants a partir de diferents responsabilitats :
-     anem a buscar el carro
-     posem les estovalles i els pitets
-     repartir els coberts
-     recollir el plat de taula, escurar-lo i endreçar-lo en una safata.
-     rentar-se i eixugar-se les mans abans i després del dinar.













En tot moment respectem el ritme de cada infant en funció del seu moment evolutiu :
-         a l’hora d’introduir el sòlid
-         a l’hora d’introduir els coberts
-         en el temps que necessiten per menjar
-   adequant les quantitats de  cada aliment en funció de les seves necessitats biològiques i de les seves preferències. 
Procurem que el dinar sigui per sobre de tot un moment, sense angoixes ni presses, un moment tranquil, agradable i de plaer.

.EL DESCANS
Els infants necessiten descansar per recuperar energies i relaxar-se.
Durant el matí o la tarda els infants que estan cansats poden descansar al sofà o al matalàs.
Durant la migdiada, es respecten els períodes de descans necessaris per a cada infant.
Abans i després de la migdiada els infants tenen cura de la seva higiene personal, treballant l’autonomia, els infants es treuen les sabates i agafen els seus objectes personals par anar a dormir sols al seu llit nominat.
Al dormitori es crea un clima adequat poca llum i silenci.
Els infants a mesura que es desperten es posen les sabates amb l’ajuda de les educadores, aquells que ho necessiten o ho demanen.


En tot moment respectem el ritme de cada infant en funció del seu moment evolutiu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada